2011. november 3., csütörtök

Részlet a Prospero könyvtára című darabból

Shakespeare művének, a Viharnak az előtörténetét feldolgozó 8 jelenetes darabom 2011. november 10-én kerül bemutatásra, az ELTE Egyetemi Könyvtár 450 éves Jubileumi Ünnepségén a Radikális Szabadidő Színház előadásban. Az alább részlet a 2. jelenetből van.

ANTONIO - A védelemnek ára van.

PROSPERO - A szolgaságnak van ára.
Az üzlet, amit kötni kívánsz
nem kedvező.
Nem egyezkedem.
Ha Nápoly védeni kívánja Itáliát,
védi majd, mint saját fajtáját,
házasság és adók nélkül is.
A többi csupán számítás, ravaszkodás,
és hatalmi politika.

ANTONIO - Rosszul ítéled meg a helyzetet.
Hónapokba telt, míg Alonsót
az alkura rábírtam.
A tárgyalásokon, ahol téged képviseltelek.

PROSPERO - De a döntések joga és súlya
akkor is az enyém!

ANTONIO (dühösen) - Mit látsz te innen a könyvtáradból?!
Magadat a könyvek közé temeted,
míg odakint dübörög az élő történelem,
és követeli a jó lépéseket.
Míg te ideáid ápolgatod,
halott betűket és jeleket vélsz valóságnak,
ábrándozol, mint a mihaszna költők.
Én látom az emberek igazi félelmeit,
a világ gyakorlati arcát,
s minden azt mondja,
egyedül nem megy tovább.
Szövetségre kell lépnünk!

PROSPERO - Mondod te,
de Milánó hercege én vagyok,
és addig nem lesz szövetség,
míg a törvényt én hozom.

ANTONIO - Törvényt!
Te vagy a törvényhozó, aki
Leveleimre nem válaszolsz,
az érveket legyintéssel elűzöd,
a nehezen megküzdött kompromisszumot
önkényesen aláásod?
Fogadd meg testvéri szavamat:
add a lányod Sebastian-nak,
úgy, ahogy az ígéretet
kettőnk nevében megtettem.
Ne lássa Nápoly és a világ
városunkban a testvérviszályt.

PROSPERO - Elég volt.
Döntésem végleges.
Hívd be őket, és közlöm velük magam.

ANTONIO - Még ebédelnek.
A hír olyan botrányt kavar,
amit nem látott még Milánó...

PROSPERO - A galérián megtalálsz
Könyveim között.

1 megjegyzés:

klimes.katalin@lib.elte.hu írta...

A Prospero bemutatóját, az Egyetemi Könyvtárban láttam és köszönöm. Mindenekelőtt azért, mert Vörösmaty és Shakespeare párbeszédét lehetővé tették (végre valakik akik nem beszéltek el egymás mellett); mert a könyvtárosokat oly kedves ajándékkal meglepték.
Remélem nem veszik tolakodásnak, szeretném a figyelmükbe ajánlani Karl Gutzkow színdarabjait. Olyanok mintha egy kortárs írótól származnának.
Üdvözlettel a szerző-rendezőnek és a jobb sorsra érdemes kiváló színészeknek,
Klimes Katalin