A következő beszélgetés kb. 3 héttel ezelőtt zajlott le. Az interjú a Bárka Hajónapló kurzusára készült. A mellékelt fotók Fogarasi Anna (Patyomkin, Hermész), Tóth Melinda Liza (Mizantróp) és Papp Gergő (A szerelem írásjegyei) munkái - F. Cs.

Halász Glória: Kísérleti színház, mozgásszínház. Olyan fogalmak, melyektől – ha óvatlanul használjuk őket – lila köd ül a tájra. Mitől kísérlet? Miért (és milyen módon) mozgás? Milyen a Te színházad?
Formanek Csaba: Éppen Tarkovszkij, akit nagyon szeretek, erősen támadta a „kísérleti” jelzőt, mondván, hogy a műalkotás vagy igazságot közvetít, vagy nem, a kísérlet szónak semmi értelme. Én ezzel egyet is értettem, és nagyon sokáig ódzkodtam ennek a szónak a használatától. Ugyanígy voltam a mozgásszínházzal is. Mégis, a kísérlet az utóbbi időben a próbafolyamat egyes fázisait kezdte el jelölni, amelyekben még nem tudjuk pontosan, mit szeretnénk elérni, megfogalmazni, inkább a módszer vagy az út világos, hogy hogyan is kell haladnunk. A kísérlet azért jó szó, mert egyszerre vagyunk ennek a próbának alanyai és tárgyai. Magunkon kísérletezünk, de végül, jó esetben egy elkészült színházi előadás már nem kísérlet. Hacsak nem a közönséget méricskéljük, de ennél azért van jobb dolgunk is. Tehát a „kísérlet” itt a „próba” szóval áll rokonságban. A mozgásszínház szerencsétlen kifejezés, magam sem tudom megmondani, mi választja el pontosan a táncszínháztól vagy a pantomimtől, pedig világos, hogy ezek külön dolgok, sok átfedéssel. Most egy nagyon buta hasonlat jut az eszembe, de azért megosztom: ha a pantomim a némafilm, a tánc az animációs film, a mozgásszínház a dialógus nélküli kortárs film. Ebből azért legalább az látszik, hogy a mozgásszínház nem műfaj, nincs körülírható technikája, hanem alkotói választás. Lemondunk a szövegről, hogy a testet tegyük hallhatóvá.
Halász Glória: Ascher Tamás egy színházi fesztiválon azt mondta a társulatodra A szerelem írásjegyei című előadás kapcsán: olyanok vagytok, mint egy egzotikus virág. Az egzotikus virág – bár szépségéért és különlegességéért csodáljuk – mindig idegen marad. Nem félsz, hogy végleg az elefántcsont-torony rabjává válsz? Kerestek utat a közönséghez?

Halász Glória: Egy kísérleti színház megtalálhatja a saját közönségét – vagy maguk nevelik ki őket? Hosszú út vezet a megértésig?
Formanek Csaba: Hosszú út vezet addig, amíg az ember a maga képére tudja formálni az anyagát, amivel dolgozik. Ez az önazonosság szerintem vonzó lehet egy bizonyos közönségnek, hiszen mindenkinek vannak hasonló problémái az életben. A színházban lehetséges ennek játékos megközelítése, tehát még szórakoztatható is lehet. Tehát a közönség megtalálható, ha önmagunkat is meg tudjuk találni az alkotás folyamatában. A színház ilyen értelemben is tükör. Vagyis nem kell sokat foglalkozni a közönséggel, az anyagot kell hittel és tisztességgel megmunkálni.
Halász Glória: El tudod képzelni, hogy más szerző által megírt darabot a maga eredeti formájában (szöveggel és tartalommal) színre vigyél? Volt egy klasszikus, „amatőrszínház hagyományaira épített” (idézet a honlapodról) előadásotok: a Mélységes érzelmek emberi lények között. Ez sem kivétel: ha jól sejtem, Te magad (vagy a társulat) írtad, tehát merőben szubjektív és eredeti – ha a formája még nem is az. A „klasszikus” színház útja járhatatlan számodra?

Halász Glória: Shakespeare és Moliére – A Prospero-szigetek és a Mizantróp. Miért hozzájuk, a nagy géniuszokhoz nyúlsz vissza?
Formanek Csaba: A személyes elfogódottság mellett tanulási célzattal. Rengeteget tanultam Shakespeare-től és Moliére-től. Ilyenkor nemcsak egy-egy darabot elemez végig az ember alaposan, de „körül is olvassa” a szerzőt: támpontokat, hasonlóságokat, ellentmondásokat keres, valamiféle logikát. E két géniusz, miközben a legerősebb következetességgel alkottak, elképesztő következetlenségekre „ragadtatták” magukat. Ezek olyan fontos pontjai egy-egy drámának, hogy szerintem éppen itt feslik fel valami – a történeten vagy a nyelvezeten túli – mélyebb összefüggés. Az írói géniusz megtermékenyítő hatású lehet a színházra, de leginkább hosszútávon. Én pedig ebben a műfajban is hosszútávfutó vagyok.
Halász Glória: Részben provokáció, részben észrevétel: a Radikális Szabadidő Színház Formanek Csaba egyszemélyes színháza, melyben az alkalmi és állandó színészek az ő vízióinak rendelik alá magukat. Társas magány?

Halász Glória: Mesélj a „gyökereidről”. Mi fordított a színház felé, majd az egyenes útról a kanyargósra: a saját, egyéni ösvényedre? Kik a mestereid?

Halász Glória: Színházi, rendezői végzettséged nincs. A sikertelen felvételi a Színház- és Filmművészeti egyetemre megtántorított – vagy éppen ellenkezőleg: inspiráció, intő jel, mely azt mutatja: Neked más rendeltetett? Érzed a „papír” hiányát?

Halász Glória: Tanítasz: lelkes fiatalokat színházra. Mit adsz át nekik, hiszen Te magad is fiatal vagy még? Bár a honlapodon olvasott színházelméleti írás (Az esendő színész) alapján jóval idősebb is lehetnél. Zavarbeejtően sokat tudsz és gondolkodsz a színházról, a színészről.
Formanek Csaba: Én is tanulni szeretnék tőlük. Ez a csoport most fog indulni, és nagyon izgatottan várom, mi lesz belőle. Versekkel és mozgással fogunk foglalkozni. Ami az írást illeti: én nem tudnék esztétikailag olyan normatív lenni, mint például Tarkovszkij, de annak igazságát nagyon is érzem, hogy az alkotó embernek előbb-utóbb szembe kell néznie saját nyelvezetével, formavilágával, meg kell ismernie a lehető legmélyebben művészetének anyagát. A színházban a hús-vér ember az első számú anyag. Ez a téma elképesztően inspiráló. Sok minden elmondható róla, és néha szükséges, hogy túl keményen fogalmazzunk. Ki kell jelölni a saját utunkat. De aztán mindig letérünk róla, hűtlenek leszünk saját rögeszméinkhez, és talán jobb is így. Emellett néha kritikákat is írok, és nagyon szeretek elmélkedni mások előadásairól. A nyelv, az írás az egyik lehetséges kapcsolattartás.
Halász Glória: Öntudatos lépéseket teszel az utadon. De hova vezet – lehet egyáltalán végállomása egy ilyenfajta kacskaringós ösvénynek? Ha a társulatod biztos helyet kapna, a mechanizmus részévé válna. Feladható az amatőr lét – sorsfordító veszteség nélkül? Mit jelent hivatásosnak lenni? Ti lehettek valaha azok?

Halász Glória: Miért csinálsz színházat: még keresed önmagad – vagy már megtaláltad és ezt a bonyolult képletet akarod megmutatni a világnak?

Halász Glória: Hallva és látva (blog, honlap, egyszemélyes performansz stb.) mindazt, ami Formanek Csabát jelenti, azt gondolom: Te rendkívül exhibicionista ember vagy (bármit jelentsen is ez a szó…). Igaz ez?

Halász Glória: Performansz. Színház, provokáció, létünknek akaratos bizonyítása, élő manifesztum, harc a mulandósággal a mulandóság ellen? Mi ez voltaképp?
Formanek Csaba: A performanszok igazából őrült kalandok, józanésszel egyet sem lett volna szabad megcsinálni, de nagyon sokat tanultunk belőlük. Legutóbb a Gödör lépcsőjén, a Performansz Fesztiválon adtam elő egy szólót. Botrányos bukás lett, de néhányan azért így is szerették. Nekem meg fontos volt, mert leraktam benne egy későbbi előadás vázlatát. De talán a performanszban nem is a kiforrottság számít, hanem a gondolat, amely mentén megtörténik, és közönség váratlan reakciói, amely visszaprovokálja az előadót. Kicsit egyoldalú játék, de majdnem olyan, mint egy workshop. Ott sem kell feltétlenül jónak lenni. Mint egy szivacs, felszívod magadba a tudást, amely a közönség és a benned zajló folyamatok között mutatkozik meg.
Halász Glória: A színház kohézió: szerinted mi minden tartozik bele?

Halász Glória: Te fogod megírni azt a könyvet?
Formanek Csaba: Biztosan nem, de egy szócikket szívesen írnék bele, csak még nem tudom, miről.
A képek sorrendben:
Patyomkin Performansz,
A szerelem írásjegyeiben Éles Eszterrel,
A szerelem írásjegyei,
Márkik és Céliméne a Mizantrópban (Tr.Szabó György, Kirizs Betti, André Pita),
Andelin és Nádúr A szerelem írásjegyeiben (Gyimesi Judit, Bakajsza Gábor),
Tr.Szabó György (Apa) A szerelem írásjegyeiben,
Ugyanő a Mizantrópban,
Nádúr és Soma párbaja,
Bakajsza Gábor Nádúr szerepében,
Hermész a Senkiföldjén (Formanek Csaba)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése